Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie parního válce

Historie výroby parního válce

Tento válec vyrobila v České republice firma Heller und Schiller (HUSCH) z Horního Litvínova v roce 1930.

autor fotografií Petr Hůlek

První silniční válec vyrobený v KOVAPU.

Komín a kryt motoru na podvozku ještě plastový a bez popelníku, jako u KDN.

Nr. 0600

Další silniční válce vyrobené v KOVAPU.

Komín kovový, kryt motoru na podvozku plechový ve tvaru popelníku a doplněn řetězy.

Nr. 0600/1

Válec v bílé barvě byl vyroben na vývoz a je poměrně vzácný.

Nr. 0600/1

Válec v RETRO úpravě by neměl chybět ve Vaší sbírce, bude brzy vzácný.

Nr. 0617

Zleva dva prototypy + jeden sériová výroba

autor fotografií Admin.

Silniční válec

Kdo by ho neznal. Tato legendární česká plechová mechanická hračka je oblíbená mezi dětmi, ale i dospělými již po několik generací. Firma Kovap, následovník původních výrobců, má tuto klasiku mezi hračkami stále ve svém výrobním programu společně s celou řadou dalších unikátních plechových hraček ve stylu retro. Pojďme nyní společně nahlédnout do jejich historie. Výroba plechových mechanických hraček má v Semilech již sedmdesátiletou tradici. S jejich výrobou tehdy započal pan Eduard Sedlák hned po skončení války. Firma v obchodním rejstříku byla zapsána jako Bratři Sedlákové, výroba mechanických hraček, Semily. 15. února 1946 spustili Sedlákovi s velkým nadšením, pracovním nasazením, ale také s nemalým počátečním zadlužením, výrobu hraček. V pronajaté budově bývalé textilní továrny zřídili bratři Sedlákové tiskárnu na potisk plechu, lisovnu, nástrojárnu, kancelář a sklad. Firma zaměstnávala patnáct pracovníků. Jedním z prvních výrobků byla hračka „Silniční válec“. Tato hračka měla velmi zajímavý pérový strojek. Obvykle se k pohonu používá ocelová páska, tj. péro známé například z hodinového strojku. U „Silničního válce“ však konstruktér Eduard Sedlák použil šroubovitou válcovou pružinu. Hračka také napodobovala svým pohybem vpřed a vzad skutečný stroj při válcování silnic, což zajišťoval originální mechanismus. Celá hračka byla vyrobena z plechu potištěného ofsetovou technologií. Tato hračka se z původních, dnes již poupravených nástrojů, vyrábí až do současnosti! Firma bratří Sedláků se úspěšně rozvíjela do roku 1950. Soukromníkům však poválečný režim nepřál, a tak byli Sedlákovi nuceni vstoupit do družstva Sved Liberec. Eduard Sedlák byl skutečným odborníkem v oboru hraček a dál pokračoval v práci konstruktéra. V letech 1954 – 1956 se mu podařilo spolu s Františkem Zemanem vyvinout a posléze vyrábět dnes již také legendární hračku - traktor Zetor. Tato plechová mechanická hračka má originálně řešený strojek, který má tři rychlosti vpřed, zpátečku, brzdu a řízení volantem. Tento traktor se téměř ve stejném provedení vyrábí a prodává nepřetržitě od roku 1957 až dodnes. V padesátých letech dochází k územně správním změnám a město Semily je začleněno do Východočeského kraje. Semilský závod je přičleněn ke Kovodružstvu Náchod, které je pověřeno přejímáním výroby hraček. Od roku 1960 tak Kovodružstvo Náchod produkuje i hračky, které se do té doby vyráběly v jiných podnicích. Pod Kovodružstvo Náchod (KDN) tedy spadá i výroba „Silničního válce“. Zároveň se ve výrobě hraček začínají stále více prosazovat plasty. Některé součástky, které byly dříve vyráběny z plechu, byly nahrazeny výlisky z plastické hmoty. Tak tomu bylo po roce 1966 i u „Silničního válce“. Kola, komín a později i kryt strojku byly nahrazeny novými díly z plastu, jak je uvedeno na fotografiích dochovaných exemplářů. V letech sedmdesátých se produkce hraček z plastů dále zvyšuje, nicméně úspěšně pokračuje i výroba plechových mechanických hraček, které se stávají dobrým exportním artiklem pro tehdejší kapitalistický trh. Protože v Československu tehdy působilo několik Kovodružstev a exportní podniky měly problém s jejich rozlišováním, Kovodružstvo Náchod exportovalo pod značkou KOVAP (kov a plasty). V té době pracovalo v semilském závodě 120 zaměstnanců a stává se tak největším závodem Kovodružstva. Do výroby bylo navrhováno stále více plastových hraček a tehdejší vedoucí pracovníci prosadili na konci sedmdesátých a v průběhu osmdesátých let omezení výroby plechových mechanických hraček pro jejich vysokou nákladovost a celkovou složitost. Některé plechové hračky se přestaly v této době vyrábět. Ve výrobním sortimentu, díky exportním úspěchům, zůstaly pouze „Traktor s valníkem“, „Beruška“ a tento „Silniční válec“. Výroba válce byla dočasně přerušena v období let 1987 – 1991, díky značným skladovým zásobám se však prakticky prodávat nepřestal. V roce 1991 dochází k rozpadu Kovodružstva Náchod a z jeho závodů v Semilech a Novém Hrádku se transformuje nové družstvo, které přijímá exportní značku ze sedmdesátých let KOVAP. Nově vzniklá firma KOVAP přestává vyrábět plastové hračky a rozvíjí původní výrobu plechových mechanických hraček rozšířenou o některé převzaté hračky ze zahraničí. Díky tomu se i „Silniční válec“ vrací do podoby původního celokovového provedení doplněného o kryt strojku v podobě „popelníku“ a v současném „modrožlutém“ provedení se vyrábí dodnes. Silniční válec, který právě držíte v rukou, patří do unikátní limitované edice vydané jako sběratelský model k 70. výročí zahájení výroby této hračky, ale i ostatních plechových hraček na Semilsku. Válec je doplněn o některé nové díly a zcela nový potisk ve stylu retro. Všechny mechanické hračky od firmy KOVAP jsou vyráběny ručně s důrazem na precizní provedení a životnost. A i když je dnešní doba přesycena elektronikou, klasická plechová mechanická hračka si najde své příznivce a obdivovatele, a to jak mezi dětmi, tak i mezi dospělými.

Zvláštní poděkování patří panu Karlu Ricklovi z Ústí nad Labem (www.zetor.estranky.cz) za propůjčení historických exponátů nezbytných pro zmapování historie výroby této hračky a sběratelského modelu zároveň.

Ein besonderer Dank gehört Herrn Karel Rickl aus Ústí nad Labem (www.zetor.estranky.cz) für das Ausleihen der historischen Exemplare, die für das Verfassen der Geschichte der Produktion dieses Spielzeugs und gleichzeitig Sammlermodells unverzichtbar waren.

Special thanks go to Mr. Karel Rickl of Ústí nad Labem (www.zetor.estranky.cz for lending the historical exhibits essential for charting the history of production of this toy and the collector‘s model.

Váš KOVAP team

Pár fotografií z montáže

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář